fredag 18. mai 2012

Kunsten å lytte

Et viktig aspekt av god kommunikasjon som ofte kan bli satt til siden, spesielt i krangler eller når man føler veldig sterkt for å få sine egne behov tilfredstilt, er det å lytte. Og det å være en god lytter handler om mye mer enn å ha åpne øreganger.


Vi har veldig lett for å benytte oss av et slags personlig filter når vi snakker med andre mennesker. Dette gjør at vi "hører" samtalen i hodet vårt slik vi først og fremst  FORVENTER at den skal gå, men også slik vi ØNSKER at den skal gå. Med utgangspunkt i dette venter vi på vår egen tur til å prate (gjerne mens vi avbryter eller begynner å prate når man skjønner at den andre holder på å avslutte sitt eget innlegg) for så å fortsette på denne interne dialogen vi har hatt med oss selv. Dette er spesielt vanlig når samtaletemaet er noe som opptar oss veldig mye, eller når man har tatt opp et veldig personlig tema hvor man fokuserer mye på en selv og sine egne behov.

Denne interne dialogen har veldig lite med LYTTING å gjøre da man i praksis ekskluderer den andre parten fra dialogen. Man får istedenfor en personlig og intern monolog, og den andre personen blir redusert til noe som ligner mer på en statist enn en samtalepartner. Og det er sjelden man selv ønsker å bidra i en samtale hvor man ikke får sin mening verdsatt eller føler at sine egne meninger og følelser er feil svar.

Det er ikke overraskende at vi fungerer slik. De eneste knaggene vi har til å henge informasjon på er tross alt våre egne erfaringer og tanker, og mennesker er generelt sett veldig selvsentrerte. Likevel, vi har muligheten til å kunne sette oss inn i andre menneskers situasjon. Sånn sett mener jeg at EMPATI er en viktig egenskap når det gjelder å være en god lytter. Å LYTTE til en annen person er å "høre" deres følelser, meninger, opplevelser og erfaringer; det er et helt liv som bakgrunn for ordene som blir valgt for å uttrykke seg, og det er helt klart en utfordring å prøve å sette seg inn i det.

Lytting handler om den andre og om hans perspektiv, ikke deg selv. Det er ikke HVA som blir sagt, altså ordene og grammatikken, som er av viktighet, men HVOR disse ordene kommer i fra. Ord og setninger kan ha forskjellig mening og betydning ut i fra følelsestilstanden og erfaringene til den som ytrer dem, og derfor må vi legge litt innsats i å bearbeide setningene for å fange opp det som ligger imellom og bak dem. Ord og setninger er tross alt verbalisering av følelser, intuisjoner, minner, meninger osv som er personlige; språk er bare mellomleddet, budbringeren for selve budskapet.

Et kjekt tips som jeg forsøker å benytte meg mye av selv er å stille oppfølgende spørsmål for å grave og for å få utdypet hva den andre prøver å få frem, gjerne ved å presentere et par alternativer på en spørrende måte for å se om jeg har forstått riktig. Mange ganger, når andre har gjort dette tilbake til meg, har jeg innsett at jeg må ordlegge meg annerledes ikke bare for å nå frem til akkurat dem, men at jeg kanskje har ordlagt meg direkte FEIL ut i fra hva jeg egentlig prøver å få frem. Språket vårt er ganske begrenset i seg selv, og i tillegg mesterer vi dette begrensede språket i varierende grad. Vi vil ikke bare slite med å uttrykke oss, men også trenge lang tid på å få det til best mulig ut i fra det vi klarer. Dette gjør det utrolig viktig for oss å forstå at det ligger som regel MYE MER bak det som blir sagt enn slik du hører og forstår det ut i fra kun deg selv og din egen bakgrunn, følelser og meninger.

Ofte kreves det litt tid og arbeid for å virkelig skjønne hvor den andre kommer i fra, og det vil være lett å ta snarveier ved å veie det opp mot ens egne meninger og behov og prosjektere dette tilbake til andre som deres eget. Men snarveier har desverre en tendens til å utelate detaljer som er avgjørende.


Mellom oss mennesker, og spesielt mellom kjønnene, har vi enkelte behov som er helt forskjellige, og blant de vi har til felles har vi forskjellige prioriteringer om våre behov. I forhold (både kjæresteforhold, vennskapsforhold og alle andre typer sosiale forhold) tror jeg det ofte oppstår masse unødvendig smerte, krangling og missforståelser på bakgrunn av at vi ser den andres kommunisering av sine behov gjennom et filter av våre EGNE behov.

For å gjenta meg selv med litt andre og mer oppsummerende ord: En av hemmelighetene bak GOD kommunikasjon og gode og sunne forhold til andre mennesker er å kunne LYTTE til hverandre. Da må man kunne sette seg selv til side en liten stund. Vi føler oss verdsatte, forståtte og ikke minst RESPEKTERTE når vi føler oss hørt, og det er noe alle parter tjener på. En som føler seg respektert og hørt er gjerne mer villig til å sammarbeide bedre med kommuniksjonen også.

Det er utrolig hva man kan lære om den andre og om hvilke motiver som styrer det vi selv synes er "rar" oppførsel dersom man tar seg tiden til det.

- Lars (lytter til spørsmål i kommentarfeltet)

3 kommentarer:

  1. Vil bare starte med å si at jeg syns det er veldig bra at dere har laget en blogg for oss jenter nå også, men det er litt synd at mange av innleggene her er reposts fra 0330 bloggen :)
    Ser at det er blitt lagt på en del i akkurat dette innlegget hvert fall, men for oss som har lest alt på den gamle bloggen har man gjerne lyst til å lese litt mer nytt. Skjønner jo at ikke alle jenter der ute har lest alt fra den gamle bloggen da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kommer til å poste både nye og "gamle" poster. Både fordi vi ikke har kapasitet til å poste nytt hele tiden, men også fordi da slipper dere å måtte søke igjennom tre år med bloggposter på 0330 for å finne artikler som er rettet mot jenter. Win/win :)

      Slett
  2. herlig, lars :) dette har du greie på!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...