torsdag 4. august 2011

Kvinner har for mye makt!


Som bestilt inneholder dagens VG en artikkel som er veldig relevant for det jeg skrev i forrige innlegg. Jeg siterer:

"Fra Bergens Tidende (BT) skriver onsdag om en bergensblogger som blogget om hvordan han selv ville bli en voldelig aktivist.

Bloggeren er mest opptatt av Breiviks syn på det han kaller «erotisk kapital», eller seksuell tiltrekningskraft, som gir kvinner uforholdmessig mye makt i forhold til menn.

«Kvinners manipulasjon av menn har blitt institusjonalisert i løpet av de siste tiårene og er en av grunnene til feminiseringen av europeiske menn», heter det i Breiviks manifest.

«Dette er en veldig undervurdert faktum som har bidratt til fremveksten av de matriarkalske systemene som nå dominerer vesteuropeiske land. Europeiske kvinner er nå, med bakgrunn i den feministiske revolusjonen, mye mer innflytelsesrik enn menn», skriver han.

- Når kvinner har så mye makt får du ikke likestilling, du får undertrykte og voldelige menn, mener bloggeren fra Bergen"


Jeg skal vokte meg vel for å synse for mye omkring hva som foregår i hodene til konkrete personer, spesielt folk jeg ikke engang har møtt... men på generelt grunnlag synes jeg det er interessant hvordan disse utalelsene harmonerer så godt med det jeg skrev om i forrige innlegg.

Stikkordet er nemlig nok en gang offermentalitet av VERSTE sort.

Det å ta offer-rollen er som regel noe av det MINST konstruktive man kan gjøre... begrave seg i bitterhet og sinne istedenfor å ta to skritt tilbake, evaluere situasjonen sin og lage en slagplan for hvordan man kan gjøre noe med den... hente informasjon og hjelp fra andre der en selv ikke ser noen vei videre. Er det NOE som går igjen blant de som får til noe her i verden så er det evnen til å gjøre det sistnevnte.

Hva gjorde Røkke da fiskebåten hans sank? Klandret staten for dårlig sikkerhet til sjøs og søkte uførepensjon for whiplash-skaden han pådro seg av sjokket over den dårlige nyheten? Nope. Han fikk økonomien på beina og kom seg tilbake i salen.

Dette vet vi egentlig innert inne, alle sammen. Allikevel er det så lett å bli fanget i offerrollen. På mange måter lærer vi det fra vi er små... hvis du har det vondt og vanskelig, så sørg for å vise det, sørg for å lide og gråte så mye som mulig. Da kommer mamma og trøster. En bra strategi når man er 3; ikke fullt så bra når man er 30.

En annen forlokkende egenskap ved offerrollen er at man slipper å påta seg noe ansvar selv. Innerst inne er man nok ofte livredd for at det er en selv det er noe galt med, noe galt som ikke kan fikses... denslags er bare FOR heavy å ta innover seg, og da er offerrollen et godt tilfluktssted. Stikkordet for å komme ut av den er nettopp "noe som ikke kan fikses"... for veien videre går gjennom det å lære hvordan man faktisk KAN gjøre noe for å forbedre situasjonen sin, forstå helt konkret hvilke områder man kan forbedre og hvordan man kan gjøre dette.

Det er nesten magisk hvordan slik innsikt kan forandre håpløshet til håp.

Det å lære gutter om sjekking og tiltrekking; vise de sjenerte, snille guttene rent konkret hva det er "sjekkerne" gjør og hvorfor det virker, lære dem å utkonkurrere "badboysa" med deres egne våpen, gi dem muligheten til å gå fra en tilværelse hvor de måtte vente på å bli valgt til selv å kunne velge samtidig som de beholder det gode og snille som gjorde dem til "niceguys" i første omgang... DET er mannefrigjøring.

- Sondre

PS: Av erfaring vet jeg at enkelte kommer til å lese overskriften, hoppe over innlegget og heller bruke tiden på å skrive en kommentar hvor de antar at det jeg mener oppsummeres av nevne overskrift (som jeg som regel har valgt bare fordi den er provoserende). Vær så snill å slutt med det:)

18 kommentarer:

  1. Hmm, er stygt hvor mye man kan kjenne seg igjen i slike folk. Har da vaert der selv for en del aar siden naar jeg ikke hadde noe drag selv og var rimelig furt paa kvinner fordi jeg trodde de hadde all makt paa kjonnsmarkedet og at de maa ha det saa utrolig lett (ikke det at jeg trodde jeg ville bli voldelig, men at jeg var furt).

    Etter at jeg kom inn i sjekking saa vippet jeg forst over paa at gutta hadde all makt, men saa etter en stund slo det meg at vi har det like jaevlig/bra alle sammen :)

    Det er positive og negative sider ved alt, kvinners seksualitet gir dem fordeler i noen sammenhenger og ulemper i andre. Aa vaer pen gir deg noen muligheter som stygge mennesker ikke faar, men paa den andre siden har stygge personer noen fordeler som pene personer ikke har.

    Hvem som har de beste fordelene kan selvfolgelig diskuteres, men det er klart at det er alt for mange som vil ha alle fordelene som andre har uten aa tenke over ulempene som kommer med paa kjopet.

    Eks kan man si at hvis man er en attraktiv jente saa har man en stor fordel paa sjekkemarkedet.

    Men paa den andre siden gutter med handicap eller stygge gutter har en fordel over stygge jenter eller jenter med handicap. Vet om noen som jobber med aa arrangere turer for handikappede, omtrent samtlige gutter som sitter i rullestol kommer sammen med kjeareste. Saa og si ingen av jentene har kjeareste...

    SvarSlett
  2. Jeg liker at du skriver bestemte ord i anførselstegn.

    Jeg skal vedde på at de fleste "badboysene" egentlig ikke er slemme gutter. De er helt vanlige, alreite gutter med egne meninger og respekt for seg selv.

    SvarSlett
  3. femininist (22)05.08.2011, 18:15

    - Kommentar til artikkelen; Synes rett og slett dette er alt for tynt!

    Personlig mener jeg erotisk kapital er så feltspesifik og uviktig at den har svært liten forklaringskraft på samfunnsforhold. Den kan forsterke eller forminske effekten av andre annen, viktigere, kapital, men ikke isolert sett.


    Ellers har menn fremdeles flertallet av de viktigste maktposisjonene i samfunnet, så å si at kvinner er mest innflytelsesrike i dagens vestlige samfunn er for meg litt merkelig.

    Hvorfor vil likestilling (eller lik stilling) hos kvinner og menn føre til voldelige menn? Er ikke som om kvinner er kjent for å bli voldelige selv om vi har vært/er (alt etter hva slags verdenssyn en har) undertrykte. Og i såfall; Hvorfor er ikke alle menn voldelige?


    - Kommentar til Sondre;

    Enig i at offerrollen er den minst konstruktive for enkeltmennesket! Alle har ansvar for eget liv og bør gjøre det de kan for å forbedre egne livssjanser. Når det er sagt så bør en alltid huske at strukturene har betydning for menneskers handlingsrom. Synes VB forklarte det fint.

    Ja til frigjøring av begge kjønn ;)

    SvarSlett
  4. Feminist: Tror Sondre skriver til menn/gutter flest. Ikke den bittelille andelen som innehar en viktig maktposisjon i samfunnet vårt.

    Menn flest har helt vanlige jobber på lik linje med kvinner. Derfor er menn flest lei av å høre slikt feministpreik.

    Jon

    SvarSlett
  5. Veldig godt skrevet Sondre, vil dog si meg litt uenig i visse aspekter. Offermentaliten er jeg enig med deg i ikke er noe konstruktivt, men på samme tid er det viktig og skille dette fra kritikk mot noe som en ser på som urettferdig. Det ville sikkert vært rimelig mye bedre å lære å finne seg i situasjoner, prøve å gå inn i seg selv og lære seg hvordan en skal unngå det samme for å komme seg videre osv. Som du selv skriver det
    " ...istedenfor å ta to skritt tilbake, evaluere situasjonen sin og lage en slagplan for hvordan man kan gjøre noe med den... hente informasjon og hjelp fra andre der en selv ikke ser noen vei videre. Er det NOE som går igjen blant de som får til noe her i verden så er det evnen til å gjøre det sistnevnte."

    Men skal en gjøre dette hele tiden, så er det stort sett ingenting som forandrer seg og en knuser lett psyken sin om en skal klandre seg selv for alt. Noe er utenfor din kontroll er det ikke det dere pleier å si?

    Det er mennene som må lære seg å sjekke opp damene, ikke omvent(selv om de fleste jenter sikkert kunne trengt litt opplæring også). Vi blir tvunget inn i den situasjonen. Ja jenter har det vanskelig med å sortere ut alle dimlingene fra kremen, men føler dette blir et luksusproblem i forhold.

    Må innrømme at jeg har lest alt av blogger tilgjengelig her, og også alle bøkene opptil flere ganger(ikke helt ukritisk) og ser at jeg har gjort mye feil gjennom tidene, men til tross for at jeg stadig hiver meg vekk fra komfor-sonen og forbedrer meg(noe jeg vil fortsette med) så uteblir resultatet. Da er det kjipt å tenke på at noe så enkelt som at dama kunne ha sjekket opp meg istedet. Ja jeg vet, damer er ikke biolgisk programert slik, men jeg føler til at det blir feil å legge all skylda på biologi. Vi menn går til tross veldig mye vekk fra vår egen biologi...

    VB: Jeg vil si at du har rett i det du skriver at det er negative sider med alt, men jeg vil fortsatt si at det er mye lettere for damer. Og ja damer sier at det er mye enklere menn... men etter min erfaring forsvinner dette rimelig fort etter litt forklaring. Eksempelet ditt vil jeg også si er litt tynt. Handikappede personer er i en helt annen livssituasjon en folk flest. Hvorfor handikappede gutter har mer draget enn jenter kan jeg bare spekulere i. En kan en jo påstå at jenter er biologisk mer omsorgsfulle enn gutter... eller at gutter er psykisk bedre rustet til å takle slike situasjoner. Uansett så tilsier min erfaring at ei vanlig "stygg dame" på byen, så vel som i andre situasjoner f.eks. nettet og andre dagligdagse situasjoner ha mye større sjanse til å finne en potensiell partner enn en vanlig "stygg mann".

    Feminist:
    Dette blir litt synsing, men tror du bør sette deg litt mer inn i hvor stor del av den enkeltes liv som går med på å finne en partner. Så jeg vil absolutt si at det har stor forklaringskraft i samfunnet. Du har derimot rett i det du skriver at menn har de viktigste maktposisjonene i både landet og særlig resten av verden. Dog er det først de siste 20 årene at kvinner virkelig har begynt å blitt likestilt i Norge, men dette har først kommet med de nye generasjonene. Det henger nok igjen litt dårlige holdninger fra de som er 30år og oppover, men du finner ikke mye av det på de som er yngre. Derfor vil det etter min mening fortsatt ta en 20'ish år(i Norge. Mest sansynlig endel lengre tid på verdensbasis) før kvinner og menn har mer eller mindre jevn maktposisjon.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. femininist (22)06.08.2011, 17:05

    Anonym;
    Menn flest tjener mer enn sin kone, jobber mer enn sin kone, har mer "betydelig" stilling enn sin kone, høyere utdanning enn sin kone og gjør mindre ubetalt arbeid enn sin kone. Her er det selvfølgelig unntak, men menn flest har høyere maktposisjon enn sin kone.

    Dette gjelder både innad i familien og på samfunnsnivå.

    Eddie; Hele kvinners liv dreier seg om å finne en partner, fra vi leker "mor far og barn" til vi planlegger bryllupp og barnenavn og i 18årsalderen begynner å få spørsmål fra bekjente om barn. Hannah Helseth sa det så fint; Å få seg en partner har tradisjonelt sett vært ett av menns livsprosjekt og hele kvinners livsprosjekt. Dette er i dagens samfunn på vei til å forandre seg, men fremdeles er det slik hos mange.

    Så lenge det er slik mener jeg erotisk kapital ikke har så stor betydning, fordi en singel mann er mer akseptert enn en singel kvinne fordi en manns maktposisjon (og sosiale verdi) fremdeles blir "symbolet" på hvor godt en kvinne gjør det.

    En kan kanskje si at utseendet til dama avgjør hvor godt en mann har gjort det, men han blir da definert ut fra to ting; jentas utseende og egen sosiale verdi. Han har et kort som er viktigere enn hvem dama er.

    Ellers synes jeg du er veldig opptimistisk i form av når vi får likestilling i Norge OG det er flott!!! Men i mange kretser er det mange som ikke ønsker likestilling og jevn maktposisjon (- av både menn og kvinner)!

    På samfunnsnivå ønsker nok "alle" det, men det er ikke alle kvinner som ønsker fulltidsjobben som da følger med og det er ikke alle menn som ønsker å vaske sin partners klær. (Veldig satt på spissen)

    SvarSlett
  8. femininist (22)06.08.2011, 17:21

    ...som jeg skriver for dagen :P Følte for å kommentere "Det er mennene som må lære seg å sjekke opp damene, ikke omvent(selv om de fleste jenter sikkert kunne trengt litt opplæring også)"

    Det er jentenes jobb å være tilgjengelige og er man ikke tilgjengelig så vil man ikke få noen forespørsler. Å vise hvordan man er tilgjengelig må selvfølgelig også læres! Noen får det til uten problem slik noen er "født" sjekkere, andre må jobbe hardere for det.

    Mag, Inside, Det Nye, Cosmopolitan og andre jenteblad er eksempler på instruksjonsmanualer for å lære seg å bli tilgjengelige, eller på å få erotisk kapital.

    SvarSlett
  9. Hvor kommer alle disse feministene fra?

    Er det ikke litt gammeldags å være feminist nå til dags?

    SvarSlett
  10. siste anonym, "oh no you didn't!" Det er alldeles ikke gammeldags å være feminist, det er akkurat like aktuelt og relevant idag som før. Personlig synes jeg det er rart når noen IKKE er feminist enn når de er det. Å ikke være feminist er som å være homofob, rasist og ha et nedverdigende syn på handikappede. Og husk: hadde det ikke vært for feministene, hadde man ikke hatt one-night stands idag :P
    You may thank us :)

    SvarSlett
  11. Feminist (22)07.08.2011, 19:32

    Synes spørsmålet om det ikke er gammeldags å være feminist er ett spennende spørsmål!

    Feminister opp igjennom tiden har gjort mye bra og mye som ikke er like bra og nødvendig. Feminister jobber på mange ulike måter og har mange ulike ideologier og mål.

    Felles for feminister er at de ser at kjønnet en har legger store føringer for enkeltindividers liv, føringer som ikke nødvendigvis er positive. Hvilke føringer som er viktige og hva som må gjøres for å forbedre situasjonen er ulikt.

    SvarSlett
  12. artig at feministene tar æren for one-night stands.. tror uansett det er lett å gli inn i en offer rolle og bli der. Har selv en kamerat som alltid prøver seg på jenter som er i et forhold. For deretter å sutre til om at han aldri får seg kjæreste.
    Også har jeg et spørsmål! hvorfor er det så mange jenter (meg inkludert) som synes opptatte menn er kjekkere eller mer attraktive, en single? er det fordi vi tenker at da må han jo ha masse bra kvaliteter, siden noen allerede har tatt han?

    SvarSlett
  13. Hey, digger engasjementet deres... eneste jeg er litt skuffa over er at jeg ikke klarte å provosere en av gutta som faktisk HAR slike meninger til å skrive en fire-fem sider med hat:D

    VB: Du har så INDERLIG rett! Det er DET som er greia; gutter og jenter har ULIKE fordeler! Av kjønnene er det ikke ett som har det "lettere" enn de andre; det skjer (som Feminist22 var inne på tidligere) en feilkobling i hodet til folk hvor de sier "det motsatte kjønn" men egentlig mener "de individene av det motsatte kjønn som ikke er interessert i meg eller har avvist meg".

    Jeg synes ikke det å se konstruktivt på sine shortcomings her i verden nødvendigvis er ødeleggende for selvbildet; det kommer an på hvordan man ser på ting, hva man knytter opp til selvbilde. Men hey, det skal jeg faktisk skrive en artikkel om;)

    SvarSlett
  14. Jeg definerer meg ikke som feminist. Ikke pga jeg er imot likestilling, men pga jeg er så sinnsvakt lei av at vi jenter stempler oss selv som ofre. Det er jo med på å bidra til holdninger om at det ene kjønn er svakere enn det andre! Personlig har jeg aldri tenkt at det noe jeg ikke kan gjøre pga jeg er kvinne, og tar det som en selvfølge at andre tenker likt. Ja, det finnes selvsagt et og annet glasstak og sjåvanisme der ute, men den fighten tar jeg når jeg eventuelt kommer borti den. Jeg legger meg ikke ned og sier "stakkars meg som er kvinne, det er så synd på oss" allerede før noe har skjedd. Vi stigmatiserer oss selv, og det er en skam.

    SvarSlett
  15. Nå spør jeg ut av nyskjerrighet, hva er det feministene har gjort for å få til one night stands for almennheten?
    Ps: Dere har gjort en dårlig jobb i kristiansand ;)

    SvarSlett
  16. Anonym jente14.08.2011, 15:12

    Romeo, oh Romeo, siden det var jeg som skrev ONS- kommentaren, så skal jeg svare på spm ditt også:

    feministene har som kjent kjempet for kvinners rettigheter i samfunnet, ikke minst ifh til seksualitet. Dvs retten til å bestemme over egen kropp, og retten til å kunne nyte sex i og utenfor ekteskapet, uten å bli steinet.
    Norge har kommet lengst i verden når det gjelder likestilling, og Norge ligger på verdenstoppen i ONSs. Tror du man har mye ONS i f.eks Afghanistan eller Guatemala?
    Dette betyr ikke at feministene har kjempet for å ha sex med fremmede, eller at ONS nødvendigvis er en bra ting, men jeg sier bare at det finnes en klar (men indirekte) sammenheng mellom feminisme, den seksuelle revolusjon og hyppigheten av ONS, samt den generelle aksept for dette i Norge pr. idag.
    Når jeg sa at "you may thanks us", så var dette humoristisk ment ettersom det var en som kommenterte at feminisme var gammeldags, og ellers er det mange gutter som ofte latterliggjør feministene, men de ser ikke ut til å ha no imot å ha ONS! Ironisk eller hva?? :O)

    SvarSlett
  17. Anonym sa...

    siste anonym, "oh no you didn't!" Det er alldeles ikke gammeldags å være feminist, det er akkurat like aktuelt og relevant idag som før. Personlig synes jeg det er rart når noen IKKE er feminist enn når de er det. Å ikke være feminist er som å være homofob, rasist og ha et nedverdigende syn på handikappede. Og husk: hadde det ikke vært for feministene, hadde man ikke hatt one-night stands idag :P
    You may thank us :)
    07.08.11 14:23


    - Apropos offerrollen.. ;)

    SvarSlett
  18. ENIG!
    Kvinner har formy makt!
    Jeg er kvinne selv, og jeg er helt kvalm av hvordan vi behandler menn.
    Vi snakker om likestilling men når det kommer til å levere barna våre til menn som driver barnehage hva sier vi da? PEDOER. Men når det er damer så sier vi: så flott, endelig noen som er engaskjert i ta vare på barna våre.
    Hva skjedde med kvinner kan gjøre det menn kan gjøre og menn kan gjøre det kvinner kan gjøre?
    Alt dette er de nazi damene som kjemper for likestilling for KVINNER sin feil!
    JEg blir noen ganger helt kvalm av kvinner nå til dags!
    Jeg skjønner ikke selv hvorfor, jeg er jo selv kvinne, men ja ja. Jeg syns vi burde gi mennene mer frihet og mer makt. Ikke bare ta fra dem!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...