onsdag 23. februar 2011

Hvordan sjekke jenter (sånn for real)


Det gis generelt mange rare og motstridende råd for hvordan gutter bør gå frem den kvelden de har sett drømmejenta sitte i et hjørne på favorittutestedet.

For de aller fleste gutter er det game over allerede idet man merker at man har LYST til å gå bort: Angsten for å skulle gå bort og åpne munnen manifesterer seg som en stor og ekkel klump i magen, og føttene nekter å utføre kommando. Du hakke lyst til å gå bort i det hele tatt.

Og selv om du SKULLE ha gått bort: Hva i alle dager skal jeg si? Hvorfor skulle en sånn jente som det der i det hele tatt gidde å prate med en fyr som meg i utgangspunktet?

På dette tidspunktet står man ovenfor et valg:

1. Man kan drite i det, prøve å innbille seg at jenta sikkert ikke er noe kul uansett og at man uansett har det kjempefint som ensom.

2. Man kan drikke seg så drita at man slutter å tenke på konsekvenser, er usjarmerende, breial og full av seg selv og tør å gå bort.

3. Man kan lese seg opp på all verdens rare "sjekkereplikker" og prøve å lure jenta til å tro du er noen andre enn den du er (for all del, det funker for mange)

4. Eller faktisk få gradvis mer erfaring med jenter, finne ut hva gutter som HAR erfaring gjør, og oppdage at man allerede er NOK.

Og her er vi inne på et av de ALLER ALLER viktigste tingene du er nødt til å forstå før du kan bli skikkelig god med jenter: Du er allerede nok.

Du trenger ikke fetere hårsveis, bedre klær, mere muskler, en kulere jobb etc... Sånn du er i dag er allerede nok for de aller fleste jenter. Vi gutter og jenter er egentlig ganske like (ihvertfall på innsiden av hodet), men det er EN fysisk forskjell på kjønnene som gjør at vi er NØDT til å fungere forskjellig når vi ser etter en partner:

DU produserer flere MILLIONER reproduksjonsceller (sperm) om DAGEN.

JENTER produserer ETT eneste egg EN gang i måneden.

Nå du tenker over hvor stor forskjell det EGENTLIG er, sånn i prosent, så forstår du kanskje hvorfor evolusjonen har gjort det sånn at jenter går etter HELT andre egenskaper hos gutter enn gutter går etter hos jenter.

Hvis jeg skal generalisere noe helt enormt (sorry på forhånd, dere som ikke liker generaliseringer), så tillegger vi gutter UTSEENDE til jentene ganske mye vekt. Vi kan STORT SETT tilgi noen svakheter i personlighet, dersom vi er skikkelig betatt av hvor sunn og frisk og søt jenta ser ut.

Hos jenter på den andre siden, så er utseende på gutten ikke SÅÅÅ viktig (det er så klart viktig, men altså ikke like viktig som for oss gutter). Du har HELT SIKKERT sett gjennomsnittlig utseende gutter med en HEIT kjæreste? Tone *host* Damli *host* foreksempel *host*.

Det er fordi jenter STORT SETT tilegger personlighet hos gutter mye mye større vekt enn utseende.

Det her ser vi bevis for HVER ENESTE måned når vi holder Bootcamper: Normale gutter som pluttselig får draget på helt eksepsjonellt pene jenter.

Og hemmeligheten? Jo, vi vet hvilke egenskaper som jenter GENERELT synes er attraktive: For eksempel vet vi at hva slags gutter jenter ØNSKER å like (snille og trygge gutter) og hva slags gutter jenter føler TILTREKNING til (gutter med sosial status) iblant er to forskjellige ting. Vi har derfor laget et system som gjør at guttene vi har på kurs får frem de sidene av seg selv som viser at de har BEGGE DELER. Det er BÅDE viktig å vise at man er en SNILL og GREI fyr med gode intensjoner OG at man tør å "ta plass" sosialt.

Vi anbefaler IKKE å juge eller finne på skrytehistorier som aldri har skjedd, vi anbefaler IKKE å late som man er noen andre enn den man er. Vi anbefaler heller ikke å "være snill bare for å guilt-trippe jenta til å like deg".

Vi anbefaler at du:

1. Forstår at du allerede har det som trengs fysisk til å tiltrekke de aller fleste jenter.
2. At du går frem på en måte som ikke er "sjekkete", men heller "tilfeldigvis kommer i kontakt"
3. At du ikke prøver å sjekke opp "alle", men heller de jentene du liker og er nysgjerrig på.
4. At du istedet for å prøve å "imponere" jenta med rare gimmicks eller skrytehistorier eller breial og arrogant oppførsel heller går inn i samtalen med utgangspunkt at du vil finne ut om hun er noe for deg.

Resultatet er at du får mye mer respekt fra jenter på at du er ærlig, og "jeg lurer på hvem du er"-holdningen gjør at jenta føler at DU er en catch, istedet for at du bare er "enda en som prøver seg".

Hvis du ønsker flere tips rettet konkret mot det å sjekke jenter på en måte som jenter VIL bli sjekket opp på, og det ikke holder å lese denne bloggen, så sender jeg ut tips og svarer på spørsmål fra leserne i et månedlig nyhetsbrev.

Du kan melde deg på her:


-Andreas

18 kommentarer:

  1. Ahh.. Nå gikk det faktisk opp noen lys for meg. Fet blogg! Mange fete artikler her!

    SvarSlett
  2. Men hvordan kommer man "tilfeldig" i kontakt?

    SvarSlett
  3. Her er det noen som har skjønt hvordan det skal gjøres:) håper det er mange gutter som tar seg nytte av disse tipsene, lykke til;)
    - hilsen ei jente

    SvarSlett
  4. Kong Salomon24.02.2011, 12:23

    Fornuftige praktiske råd du gir, Andreas. Du har også rett i at mye av det man observerer av "mating"-adferd kan forklares ut fra evolusjonsbiologi. Men i dette innlegget mangler det en forklaring på hvordan forskjellen i antall kjønnsceller produsert per tid hos menn/kvinner henger sammen med de forskjellene i egenskaper du mener menn og kvinner ser etter hos en partner. Det er vel også mer presist å si at det som gir forskjellen i adferd hos menn og kvinner er at en kvinne i løpet av livet kan få færre barn enn en mann. Derfor gjør hun en større investering når hun får barn, slik at det er viktigere for henne å være nøyere i utvelgelsen av partner, dvs velge en mann som gir barn med høy overlevelsesevne/reproduksjonsevne. I tillegg er det slik at en kvinne vet at hun er moren til barnet hun føder, mens en mann ikke kan være like sikker på at damas barn også er hans barn. Derfor gir det mening at en mann bruker de mulighetene han har til å spre genene sine rundt omkring, mens en kvinne er litt mer selektiv. Dette passer også godt med den tradisjonen vi hadde i Norge tidligere, og som mange "(nye) landsmenn" fremdeles har, nemlig at menn kan tenke seg å ligge rundt, samtidig som de beskytter sine egne damer mot andre menn. Kanskje er det slik at kvinner nå ligger mer rundt enn de gjorde tidligere? Dette må vel i så fall skyldes at vi nå har prevensjon og muligheter til abort som vi ikke hadde før. Men kjønnsforskjeller som har utviklet seg over tusener av år blir neppe helt borte i løpet av et par generasjoner.
    Et annet poeng som jeg ikke kan se dere har kommentert er følgende: I innleggene deres virker det som flere av dere relativt ofte har sex. Hvordan forholder dere/man seg til spørsmål om kjønnssykdommer? De fleste kan behandles, men ikke alle. HIV er vel nesten glemt nå i forhold til hvordan det var på 90-tallet. Men f.eks herpes og kjønnsvorter er noe svineri som man ikke så lett blir kvitt.
    Vel, dette var mange kommentarer på en gang, og noe som nok bør besvares i egne innlegg.

    SvarSlett
  5. @Kong Salomon: Jeg har ikke lyst til å gå alt for mye inn i evolusjonsbiologiske forklaringer, rett og slett fordi det blir mye antagelser. Teoriene vi lærer bort er IKKE basert på antagelser om evolusjon, men erfaring om hva som fungerer (vi har testet ut alle mulige fremgangsmåter i over ti år på byen) konsistent og på alle typer jenter i alle mulige settinger. Alt er vi ikke engang sikre på hvorfor fungerer. Det viktigste er bare AT det fungerer. Om det er arv eller miljø er ikke så viktig. Men en forskjell jeg ikke tror stemmer er at jenter har mindre sexdriv enn menn. Nesten tvert imot.

    SvarSlett
  6. Ser veldig RSD relatert ut, mye av lærdommen tatt der ifra eller er meste funnet ut på egen hånd med mye prøving og feiling?

    SvarSlett
  7. Jeg er enig med Solomon, Andreas... og jeg har sagt det før når vi snakker om disse tingene. Det det faktum at kvinner nødvendigvis investerer mye mer ressurser i produksjonen av avkom er den viktigste vesensforskjellen, ikke forskjellen mellom antall tilgjengelige eggceller vs sædceller.

    Konskvensen blir dog nøyaktig den samme, nemlig at kvinner er biologisk motivert til å søke litt forskjellige ting i partnere enn det menn er, så diskusjonen er såklart mest av akademisk interesse:)

    SvarSlett
  8. @loeveng: Andreas har holdt på med "organisert sjekking" i Norge siden før det var noe som het RSD:) Det vi lærer bort er utviklet gjennom både utdriting og suksesser på akkurat de samme utestedene du går rundt på i Oslo (hvis det er der du bor da... og hvis utestedene fremdeles har samme navn;)

    SvarSlett
  9. Kong Salomon26.02.2011, 12:47

    Deler av diskusjonen er mest av akademisk interesse, men en ting som har praktisk betydning for sjekking er om det faktisk er slik at kvinner fremdeles er mer selektive og forsiktige enn menn i jakt på partner. Hvis det er slik så vil man forvente at det er jentene som kan velge, mens guttene løper rundt og ofte blir avvist. Det er jo dette som skaper markedet for Gode Vibbers tjenester. (Nei, jeg mener ikke at det dere driver med er tull. Det er absolutt mye sant og bra i det dere skriver.)
    Kulturen har vel endret seg noe i retning av at jenter er (eller tillates å være) mer aktive på kjønnsmarkedet. Blir ikke jenter i vår kultur i like stor grad som tidligere passet bedre på av sine foreldre enn gutter? Blir ikke jenter som har hatt mange sexpartnere sett på med samme skepsis som tidligere? Jeg vil tro gutter fremdeles ser med litt skepsis på jenter som har begynt tidlig og hatt mange partnere. Om det ikke øker risikoen for at hun vil være noe mer ustabil (dvs at hun har større sannsynlighet for å ville avslutte et forhold), så øker det iallefall risikoen for livmorhalskreft. Det at man har statistikk på dette må vel også bety at det må være slik at det finnes et utvalg av jenter som er mer aktive og som har flere partnere enn gjennomsnittet.

    PS: "Salomon", Sondre, ikke "Solomon". Og tittelen hadde det også gjort seg å ha med:)

    SvarSlett
  10. Lol @ ikke ha mye sex ellers får du livmorhalskreft

    SvarSlett
  11. Kong Salomon26.02.2011, 20:14

    Ananas: Ikke mye sex, men sex med mange ulike partnere. Jeg er redd for at Sondre vil måtte støtte meg i følgende: "Tidlig seksualdebut og mange partnere øker risikoen for å få livmorhalskreft sterkt. Tilstanden er nesten ukjent hos nonner og hos kvinner der begge ektefeller lever i streng monogami. Det er sammenheng mellom det å ha hatt kjønnssykdommer og å få livmorhalskreft." Man antar det skyldes et virus som kalles humant papillomavirus, som det forøvrig er laget en vaksine mot, for å forsøke å redusere antallet tilfeller av livmorhalskreft. Se: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,4597:1:0:0:::0:0.

    SvarSlett
  12. Hva var det du skulle linke til egentlig? Ser bare masse artikler om HPV-vaksinen

    SvarSlett
  13. Du mente vel å skrive "man kan få en seksuelt overførbar sykdom hvis man har mye UBESKYTTET sex." Stemmer det, men det visste jeg jo.

    Kommentaren min kom av at du først skrev:

    "Jeg vil tro gutter fremdeles ser med litt skepsis på jenter som har begynt tidlig og hatt mange partnere."

    Også avslutter du avsnittet med å forbinde det som virker å være en personlig formening om jenter som har sex med mange, til kreft.

    Hva er HPV? http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-infeksjon-7884.html

    SvarSlett
  14. Kong Salomon27.02.2011, 18:48

    Ananas: Det er nok sant det jeg skrev om at risikoen for livmorhalskreft øker med antallet partnere, og dessverre gir ikke kondom full beskyttelse. Det står noe om dette på linken jeg satte inn over, blant annet: "HPV-vaksinen beskytter mot de typene av HPV som er årsak til minst 70 prosent av tilfellene av livmorhalskreft.".
    Fler detaljer om HPV finnes på denne linken:

    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4598:1:0:0:::0:0

    Der vil du blant annet finne følgende:
    HPV-infeksjon er en forutsetning for utvikling av livmorhalskreft.
    Virustypene som kan gi kjønnsvorter og livmorhalskreft smitter lett ved seksuell kontakt.
    Kondom gir begrenset beskyttelse mot smitte siden viruset kan finnes i huden som ikke dekkes av kondom.
    Risiko for HPV-smitte øker med økende antall seksualpartnere.

    For 2009 ble det satt av 57 millioner kroner til HPV-vaksinering av jenter i syvende klasse.

    Når det gjelder "Jeg vil tro gutter fremdeles ser med litt skepsis på jenter som har begynt tidlig og hatt mange partnere", så var det kun synsing (egentlig ment som et spørsmål) fra min side. Det var slik tidligere i alle fall at også etnisk norske gutter snakket litt nedsettende om jenter som hadde vært mye rundt og hatt mange partnere. Gutter, derimot, var det ikke så farlig med. De ble vel heller sett på som litt tøffe hvis de hadde feid over mange. Denne forskjellen i hvordan gutter og jenter som har hatt mange partnere blir oppfattet gjelder antakelig ikke i samme grad nå som tidligere, man kanskje fremdeles litt?

    Dette med HPV var egentlig ikke hovedpoenget i kommentaren min, men bare noe jeg kom på da jeg kommenterte forskjellene på hva gutter og jenter ser etter hos en partner, og om det er forskjeller i hvor selektive gutter og jenter er når det gjelder partnervalg. Jeg lurte på om jenter generelt er litt mer selektive og forsiktige, men at det kanskje er en gruppe med jenter som er mer aktive enn gjennomsnittet.

    SvarSlett
  15. Det er snodig du salomon...
    Er ikke ofte man treffer på gutter som aktivt argumenterer mot at jenter skal ha sex med så mange de har lyst til.

    Alle vet at ubeskyttet betyr en risiko for kjønnssykdommer, at du prøver å skremme med økt sjanse for livmorhalskreft i tillegg har ingenting for seg.

    SvarSlett
  16. Ja, men det er fortsatt bare gjetting. Man KAN utvikle livmorhalskreft HVIS man får kjønnsvorter, men som det står på siden du linket til så blir 70% smittet av kjønnsvorter, og det går SOM REGEL over av seg selv. Så det blir fortsatt helt feil å bruke det som et argument for hvorfor kvinner ikke burde ha mange forskjellige partnere.

    Og du lurer på om det fortsatt er sånn at gutter ser på jenter som har hatt mange partnere med skepsis.. vet ikke. Men det virker som om du gjør det.

    SvarSlett
  17. Kong Salomon27.02.2011, 21:50

    Sorry folkens, poenget mitt er ikke å argumentere mot at jenter skal ha sex, men det er greit at man kjenner til at man utsetter seg for smitterisko (og en øket kreftrisiko) ved å ha mange partnere. Tydelig at seksualundervisningen i skolen ikke fungerer helt som den burde.
    Forhåpentligvis vil den nye vaksinen føre til at færre får kjønnsvorter og livmorhalskreft.
    Klamydia er jeg ikke bekymret for (så lenge man tester seg regelmessig og får behandling hvis man blir smittet), men vorter og herpes er noe svineri som man ikke så lett blir kvitt (og som kondom dessverre ikke beskytter helt mot).

    Når det er sagt, så er jeg helt enig i det andre har skrevet om at noe av den dårligste sexen er den man har med en jente som bare ligger der. Så jenter som har litt erfaring og tør å slippe seg litt løs er mye bedre å ha på besøk i senga. Jentene blir jo bare bedre og bedre frem til de er i 30-årene (da mange dessverre begynner å forfalle litt utseendemessig.) Det er også greit at man har rast litt fra seg og har litt erfaring før man slår seg til ro med "the one". Kanskje blir det da lettere å holde seg til den utvalgte.

    (Et råd som jeg ikke har sett her på bloggen ennå gutter: hvis du tenker virkelig seriøst med en jente så prøv å bli kjent med familien til jenta. Sannsynligheten er stor for at hun kommer til å se ut som som mor om 20 år (ja, jentene kan endre utseende ganske dramatisk når de passerer 35-40), og når du sitter i klisteret så kommer du enten du vil eller ikke til å ha mye å gjøre med jentas familie, så da er det en fordel om det er folk du liker å omgås.)

    Ananas: det er forskjell på gjetning og statistikk, dvs at man øker sin risko. Akkurat som man øker sin risko for å få seg dame hvis man oppholder seg på steder der det er jenter å treffe (og man klarer å være seg selv og har tro på seg selv, og følger flere av de andre gode rådene man kan lese på Gode Vibbers blogg.)

    Ja, jeg ser nok med litt skepsis på jenter som har hatt mange partnere (la oss si >10) og mange kortvarige forhold (f.eks >5 "seriøse" forhold (som ikke viste seg å være så holdbare likevel) før de er 25). Hvorfor vet jeg ikke sikkert, men jeg tror at en del av forklaringen ligger i biologien. Det at de fleste gutter reagerer ganske kraftig på at andre prøver seg på deres dame forklares jo ganske enkelt ut fra det at man ikke vil bruke energi på å oppfostre andres avkom.

    SvarSlett
  18. vær deg selv..

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...